Významný malíř Georges Kars, rodák z Kralup nad Vltavou vyjadřoval již za svého života přání umístit svá díla v Kralupech nad Vltavou. Při svých návštěvách rodného města mezi dvěma světovými válkami se přátelil s pracovníky místního krajinského muzea, jejichž práci podporoval a s nimiž probíral i své plány na vybudování své galerie v Kralupech nad Vltavou, kam by odkázal všechna svá díla. Bohužel jeho náhlá smrt na konci světové války přerušila veškeré další úsilí v tomto směru. Po jeho smrti a ukončení druhé světové války se jeho žena Nora Kars vydala z francouzského exilu zpět do Československa hledat ztracené obrazy, které zde museli Karsovi zanechat při svém překotném útěku před nacisty v roce 1939. Sbírka jeho obrazů i obrazů jeho francouzských přátel (Picasso, Utrillo, Pascin, Valodonová, Chagall, Derain a dalších), které do té doby nashromáždili, byla nacisty po obsazení Čech zkonfiskována a předána k rozprodeji obchodníkům s uměním. Jednalo se zhruba o 300 obrazů. Většina děl francouzských umělců byla prodána, pouze o Karsovy obrazy jakožto židovského umělce nebyl v této době zájem, a tak zůstaly v Praze ve skladu z velké části zachovány. Po válce byly úředně obstaveny jako sporný židovský majetek a umístěny u národního správce, který měl o obrazy pečovat, než se najde jejich oprávněný majitel. Když se po válce začala paní Nora Kars o sbírku zajímat a hledat, zjistilo se, že národní správce stihnul emigrovat a obrazy beze stopy zmizely. Paní Nora Kars se tak vrátila zpět do Francie bez obrazů, ale s pokynem, že pokud budou obrazy nalezeny, nechť jsou věnovány městu Kralupy nad Vltavou, jak si přál její manžel Georges Kars. Bednu s obrazy se nakonec podařilo vypátrat a obrazy byly předány městu Kralupy nad Vltavou. To už se ale psal rok 1949 a místním komunistům nebylo příliš po chuti se v celé věci nějakého židovského malíře angažovat. Obrazy proto skončily v depozitáři Okresního vlastivědného muzea na zámku v Nelahozevsi. V 50. letech pak vznikla ve Velvarech v budově radnice tzv. Okresní galerie kralupského okresu, kde byla všechna díla konečně vystavena. Se zrušením kralupského okresu však přešlo kralupské okresní muzeum ve Velvarech pod okres Kladno a tím pádem pod Okresní muzeum Kladno. Kralupy tak ztratily jakoukoliv možnost se sbírkou nakládat a ta nakonec z Okresního muzea Kladno přešla zpět pod správu Městského muzea ve Velvarech. Po revoluci v 90. letech se sice město Kralupy nad Vltavou pokusilo získat sbírku zpět do svého vlastnictví, ale protože veškerá dokumentace včetně pokynu paní Nory Karsové byla poztrácena, vyšla tato snaha města naprázdno. Dnes je pozůstalost této sbírky Georgese Karse vystavována v Městském muzeu ve Velvarech a město Kralupy nad Vltavou si může ve spolupráci s městem Velvary tato díla alespoň zapůjčovat.
Když v roce 2016 začalo město Kralupy nad Vltavou připravovat přestavbu jedné z částí parního mlýna rodiny Karsů, rodiště malého Georgese, na bytový dům, vznikla zároveň i myšlenka vybudovat v přízemí tohoto domu galerii a muzeum Georgese Karse. Malíř by se tak i se svými díly vrátil tam, kde se narodil a splnilo by se tak i celoživotní přání Georgese Karse vystavovat svá díla v jeho galerii v rodném městě. V přízemi bytového domu proto byl odkoupen společností Montako prostor o velikosti 230 m2, kde byla v roce 2021 zahájena výstavba galerie a muzea Georgese Karse. Mezitím se ještě podařilo na městském zastupitelstvu odsouhlasit vznik nového náměstí mezi dvěma bývalými budovami Karsova mlýna – dnes přestavěny na budovu Technoparku a bytového domu, s názvem Náměstí G. Karse. Kolaudace prostor muzea proběhla v roce 2024 a v současné době probíhá instalace Karsových děl. Záměrem oživení prostor galerie a muzea Georgese Karse je kromě výstavy vlastní muzeální sbírky Georgese Karse, provádět v části galerie i pravidelné vernisáže současných umělců a malířů. Předpokládané otevření muzea Georgese Karse v Kralupech nad Vltavou je plánováno na počátek roku 2025.
Veškeré publikování textů a fotografií lze pouze se souhlasem muzea!